الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی

الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی

الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی

در این مقاله میخواهیم در مورد الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی و مشخصات وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت ایجاد این گونه اماکن تشریح شده که باید توسط توزیع کنندگان گاز مایع رعایت شود. کلیه تاسیسات احداث شده و یا در حال احداث باید با مفاد مندرج در این بند از استاندارد مطابقت نمایند.

الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی

شرایط احداث

حداقل مساحت زمین تاسیسات 600 متر مربع یا حداقل عرض (بر) 20 متر است. کلیه حریم ها، شرایط، تعداد مخازن و مساحت باید با جدول 3 مطابقت داشته باشد.

در اصلی ورودی محل هایی که برای احداث تاسیسات پیک نیک پرکنی در نظر گرفته می شوند، باید مشرف به خیابان های عریض با حداقل عرض 12 متر باشد.

عرض و ارتفاع در ورودی تاسیسات پی نیک پرکنی باید به نحوی باشد که کامیون های حمل گاز مایع و یا وانت های توزیع به راحتی بتوانند داخل تاسیسات شده و در مواقع اضطراری از محوطه خارج شوند.

احداث تاسیسات پیک نیک پرکنی در مجاورت اماکن عمومی از قبیل مسجد، مدرسه، بیمارستان و ساختمان های مهم ممنوع است.

کف سکو باید از بتون ساخه شود، بنابراین آسفالت کردن کف سکو و سطوح زیر مخازن، پمپ ها، کمپرسورها و امثال آن مجاز نیست.

دیواره های اطراف سکو سیلندر پرکنی باید از مصالح غیر قابل اشعال بوده و حداقل از دو طرف غیر هم جوار باز بوده و به نحوی ساخته شود که همیشه جریان هوا و تهویه کامل در سطح سکو وجود داشته باشد.

سقف محل سیلندر پرکنی باید با مصالح غیرقابل اشعال پوشیده شود.

ارتفاع سکوی محل بارگیری سیلندر باید متناسب با وسائط نقلیه مخصوص حمل سیلندر باشد.

در دو طرف غیر هم جوار سکو باید پلکان مناسب و از مطالح غیرقابل اشتعال تعبیه شود.

در طراحی محوطه سازی تاسیسات پیک نیک رکنی و به خصوص اطراف سکو، باید برای عبور مرور خودرو گاز کش و حمل توزیع سیلندر فضای کافی در نظر گرفته شود.

حداقل فاصله سکوی پیک نیک پرکنی از مخازن گاز مایع باید 3 متر و از ساختمان های مجاور 8 متر باشد.

حداقل فاصله ساختمان اداری تاسیسات و اتاق نگهبانی تا سکوی سیلندر پرکنی مخازن باید 8 متر باشد.

محل فروش و یا تعویض سیلندر پرکنی باید خارج از محدوده سکوی سیلندر پرکنی بوده و ترجیحا در مجاورت در تاسیسات قرار داشته باشد.

سیلندرها باید روی سکویی که مساحت آن طبق جدول 3 بوده، نگهداری شود. قراردادن سیلندرهای پیک نیکی در سکو بر روی یکدیگر ممنوع است.

به منظور جلوگیری از برخورد وسائط نقلیه و صدمه احتمالی به مخازن، پمپ ها و لوله کشی ها در مجاورت آنها باید حفاظ مناسب تعبیه شود.

دائر کردن تاسیسات پیک نیک پرکنی در تاسیسات سیلندر پرکنی و انبارهای توزیع سیلندر (یازده کیلویی) که حائز شرایط این استاندارد باشد، بلامانع است.

در تاسیسات پیک نیک پرکنی، وجود خط تلفن ثابت الزامی است. در صورتی که به هر نحوی زیر ساخت تلفن ثابت در تاسیسات موجود نباشد، باید امکانات مخابراتی مناسب جهت تماس با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و سایر مراکز ذیربط در تاسیسات فراهم شود.

وجود حوضچه آزمون بر روی سکو جهت آزمون نشتی سیلندر پرکنی الزامی است.

مخازن ذخیره سازی گاز مایع در تاسیسات مسافرتی (پیک نیک پرکنی)

طراحی و ساخت مخازن ثابت ذخیره سازی گاز مایع باید مطابق با استاندارد ASME BPVC Section VIII Divisionl باشد.

مشخصات پایه های مخازن گاز مایع باید بر طبق مندرجات استاندارد باشد.

پایه های نگهدرانده مخازن گاز مایع باید از مصالح بنائی، بتونی یا بتون مسلح و با توجه به مقاومت خاک محل نصب طراحی و ساخته شوند. محازنی که دارای پایه های مستقل متصل به خود هستند، باید هنگام نصب از یک طرف مخزن بر روی فونداسیون محکم شوند.

در محل تماس پایه فونداسیون زین اسبی و ورق های واسطه و تقویتی نصب شده در مخزن پیش بینی های لازم برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی مخزن به عمل آید.

نصب مخازن گاز مایع در تاسیسات پیک نیک پرکنی

مخازن گاز مایع باید در خارج از ساختمان در فضای آزاد و مطابق با فواصل مندرج در جدول 3 نصب شوند.

فاصله ایمن مخازن و ابعاد سکو

ظرفیت آبی هر مخزن(لیتر) حداقل فاصله بین مخازن (متر) حداقل فاصله بین مخازن تا نزدیکترین ساختمان مهم یا تعدادی ساختمان یا املاکی که ممکن است در آینده ساخته شود.(متر) حداقل مساحت سکو (مترمربع) تعدا سیلندر پیک پرکنی بر روی سکو
501 تا 1000 —— 8 4*3 80
1001 تا 2000 یک 8 4*3 80
2001 تا 8000 یک 8 8*6 371
8001 تا 16000 دو 12 8*6 371

سیستم ایمنی و آتش نشانی

به منظر خنک نگهداشتن مخازن نصب شده در تاسیسات پیک نیک پرکنی در مواقع اضطراری، باید دوش آب سرد بر روی مخازن تعبیه شود. شیر جریان قطع و وصل این دوش ها باید در محلی دور از مخازن قرار گیرد تا بتوان در صورت لزوم به فوریت به آن دسترسی پیدا کرد.

در تاسیسات پیک نیک پرکنی، ایجاد و تامین ذخیره آب آتش نشانی مطابق با زیر بند 5-8-3-4-14 با در نظر گرفتن حداقل دو هیدرانت (علم آب آتش نشانی) با حداقل فشار آب شهر (4بار)، ویژه نقاط محتمل به خطر آتش سوزی باید صورت پذیرد.

هر هیدرانت باید به دو حلقه سیلنگ آب آتش نشانی با اندازه متناسب، مجهز به سر لوله فواره ای و مه پاش (حالته) با قابلیت نصب در مقابل هم (یا در محل مناسب طبق نظر متخصصین)؛ به سیستم آب آتش نشانی تاسیسات منصل شود.

تعبیه کپسول های اطفای حریق نوع چرخدار و ثابت متناسب با حجم عملیات، الزامی است. حداقل تعداد کپس.ل های آتش خاموش کن در تاسیسات پیک نیک پرکنی، یک خاموش کننده پودری دستی 12 کیلوگرمی در قسما اداری، دو خاموش کننده پودری دستی 12 کیلوگرمی در طرفین سکو، دو خاموش کننده پودری 25 کیلوگرمی چرخدار در محل مناسب محوطه، یک خاموش کننده گاز کربنیک 6 کیلوگرمی در قسمت اتاق کمپرسور هوا و اتاق برق است. تابلو عدم استعمال دخانیات و عدم استفاده تلفن همراه در تاسیسات پیک نیک پرکنی باید نصب شود.

کپسول های آتش خاموش کن باید هواره در شرایط آماده به کار باشد. سوابق پر کردن(شارژ) و گواهینامه معتبر آزمون دوره های کپسول های اطفای حریق به شرح زیر بندهای 5-1-4-6 و 5-1-4-7 باید در تاسیسات نگهداری شود.

انجام آزمون هیدرواستاتیک انواع کپسول های اطفای حریق پودری طبق استانداردهای ملی ایران شماره 869 و 9424 در بازه زمانی هر دو سال یکبار توسط آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده ازامی است.

انجام آزمون دوره ای کپسول های اطفای حریق بدور درز دی اکسید کربن در بازه زمانی هر 5 سال یکبار طبق استاندارد ملی ایران شماره 6792 توسط آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده الزامی است.

مشخصات وسایل و تجهیزات

مشخصات وسایل و تجهیزاتی که روی مخزن ذخیره سازی گاز مایع در تاسیسات پیک نیک پرکنی نصب می شود، از قبیل رهانه اطمینان ایمنی، فشار سنج، نشان دهنده سطح مایع مخازن، واشرها و همچنین مشخصات لوله های فولادی قابل ارتجاع، باید با مدرجات این استاندارد در زیر بن 4-1-4 مطابقت کند.

تجهیزات گازرسانی به دستگاه سیلندر پرکنی نظیر صافی و لوله قابل انعطاف پمپ گاز مایع و غیره، باید در فضای آزاد نصب شود.

پمپ گاز مایع نصب شده در تاسیسات، باید به وسیله سایه بان مناسبی از ریزش برف و باران محافظت شود.

استعمال دخانیات، استفاده از هرگونه شعله باز، تلفن همراه و امثال آنها در این تاسیسات ممنوع است.

اتاق های نگهبانی، کارکنان و امثال آن که امکان ایجاد هر نوع شعله باز در داخل آنها وجود دارد، باید فاقد درب و پنجره قابل باز شدن رو به محوطه سکو باشد.

وسایل برقی

کلیه وسایل برقی نظیر الکترو پمپ گاز مایع و کلیدهای فرمان آن که در نزدیکی (حریم) مخازن، سکو یا پمپ گاز نصب می شوند، باید از نوع ضدانفجار انتخاب شوند.

قسمت های مختلف پیک نیک پرکنی گاز مایع باید از نور کافی برخودار باشند، در صورت عدم استفاده از وسایل روشنایی از نوع ضد جرقه، رعایت حداقل فاصله مطابق جدول 3 الزامی است.

احداث انبار در مجاورت مشاغلی که از شعله باز در فضای آزاد استفاده می کنند، غیر مجاز است.

در این مقاله با الزامات احداث تاسیسات سیلندر پرکنی مسافرتی آشنا شدید حال اگر میخواهید مطالب بیشتر در این زمینه مطالعه کنید میتوانید به مقاله استاندارد و مقررات پرکردن سیلندر توزیع گاز مایع مراجعه نمایید.

 

 

لطفا رای بدهید!
[Total: 5 Average: 2.8]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more