کایزن یا Kaizen، کلمه ای ژاپنی به معنی “ارتقا و بهبود” است؛ در مبحث تجارت کایزن نام دسته ای از فعالیت ها است که به شکل مداوم تمامی فرآیندها را ارتقا می دهند و برای انجام این کار تمامی افراد یک سازمان از مدیر عامل تا کارگران را خط تولید را درگیر خود می کند. همچنین از کایزن، در پروسه هایی (چون خرید و لجستیک) که از مرز پروسه های درون سازمانی فراتر رفته و وارد دسته پروسه های زنجیره تامین می شوند هم استفاده می شود.

هدف کایزن از ارتقا پروسه ها و برنامه های استاندارد، از بین بردن ضایعات پروسه (با نام دیگر مودا – Muda)، می باشد. اولین استفاده از کایزن، در تجارت ها و سازمان های ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم، بوده است. بخشی از آن الهام گرفته از تجارت ها و سازمان های آمریکایی و مدرسان فلسفه “مدیریت با کیفیت” و بخش بزرگی از آن نیز، از “روش تویوتا یا The Toyota Way”، الهام پذیرفته است. از آن پس، کایزن در اقصی نقاط گسترش پیدا کرده و حتی در محیط های غیر کاری هم استفاده می شود.

حالا، شما نیز می توانید با اتکا به همکاران مجرب و کارآزموده ما در شرکت فرگاز بین الملل، از این فلسفه و فرهنگ استفاده کرده و با بهینه ساختن فرآیند های درون سازمانی خود، پیشرفت کنید.

کایزن(kaizen)
لطفا رای بدهید!
[Total: 0 Average: 0]