پمپ و کمپرسورهای گاز مایع و منضمات آن

پمپ و کمپرسورهای گاز مایع و منضمات آن

پمپ و کمپرسورهای گاز مایع و منضمات آن

پمپ و کمپرسورهای گاز مایع چه هستند؟ میخواهیم در این مقاله در مورد پمپ و کمپرسورهای گاز مایع و منضمات آنها به شما عزیزان توضیح دهیم.

زمانی که از پمپ جهت تخلیه استفاده میشود، حداقل 10 درصد گازمایع در انتها و کف تانکر باقی می ماند. پمپ امکان تخلیه مقدار باقی مانده را ندارد در حالیکه کمپرسور بطور کامل گاز مایع داخل تانکر را تخلیه می کند.
بعد از انتقال تمام گاز از داخل تانکر به مخزن،کمپرسور این توانائی را دارد که بخار داخل تانکر را نیز تخلیه نماید. حجم بخار باقی مانده در داخل تانکر گاهی به 3 درصد حجم کل تانکر نیز می رسد.
کمپرسور سرعت تخلیه گاز را تا سه برابر افزایش می دهدکه این موضوع مدت زمات توقف تانکر در جایگاه وزمان بکارگیری نیروی انسانی را کاهش می دهد.
کمپرسور باعث می شود فشار بسیار کمتری بر پمپ وارد شده و عمر پمپ تا چند برابر افزایش پیدا کند. همچنین سر و صدای پمپ در صورت استفاده از کمپرسور تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.
استفاده از کمپرسور هر گونه دغدغه دررابطه با مکش پمپ در جایی که NPSH پائین و یا منفی باشد را ازبین می برد. از جمله نمونه های بارز این مورد در تخلیه وسایل حملی است که ورودی یا خروجی در قسمت بالای آنها تعبیه شده است و فاقد هر گونه ورودی یا خروجی در قسمت پائین می باشند. پمپاژ سیال داخل مخزن ازطریق ورودی یا خروجیهای تعبیه شده در بالا، منتج به یک مکش ضعیف شده و در نهایت سبب کاهش طول عمر پره ها و یا آب بند مکانیکی پمپ خواهد شد.
جهت تعمیر ،تست و یا انجام هر گونه عملیاتی بر روی مخازن، نیاز است که مخزن تخلیه (vent) شود. بدلیل مسایل ایمنی و اقتصادی تخلیه سیال به هوا توجیح پذیر نمی باشد. لذا استفاده از یک کمپرسور در چنین شرایطی جهت بازیافت گاز ( بخار) تخلیه شده، ضروری است.
طول عمر یک کمپرسور بسیار بیشتر از پمپ بوده و عملیات نگهداری و تعمیرات آن در حدود نصف یک پمپ می باشد.

بیشتر بخوانید: وسایل اندازه گیری سطح گاز مایع

پمپ و کمپرسور منضمات آنها

تمام پمپها و کمپرسورها و منضمات آنها باید برای کار با گاز مایع مناسب بوده و حداقل فشار طراحی آنها از حداکثر فشاری که ممکن است در معرض آن قرار گیرند کمتر نباشد. منضمات پمپها باید برای فشار کار حداقل 175 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ساخته شده باشد. لوله خروجی پمپ باید مجهز به لوله جریان برگشتی با شیر خودکار باشد که در اثر فشار باز شود تا اگر جریان لوله خروجی پمپ مسدود گردد، این شیر باز شده و جریان گاز مایع را به مخزن اصلی و یا به لوله ورودی پمپ برگرداند. در پمپهایی که مجهز به مجرای  داخلی برگشتی می باشد، نصب لوله فوق ضروری نمی باشد.

کلید فرمان پمپ باید در نزدیکی پمپ نصب شود.

استفاده از کمپرسور می بایست دستورالعمل سازنده و شرایط زیر صورت گیرد.

نصب کمپرسور می بایست به گونه ای صورت گیرد که تنش های اضافی از طرف لوله کشی های ورودی و خروجی به آن وارد نشود. استفاده از لوله های انعطاف پذیر به این منظور مجاز می باشد.

اگر کمپرسور دارای وسایلی برای جلوگیری از ورود مایع به قسمت مکش آن به عنوان جزئی از آن نباشد میبایست به صورت اضافی از یک تله گاز مایع مناسب در ورودی و حتی المقدور نزدیک به آن استفاده نماید.

 

لطفا رای بدهید!
[Total: 2 Average: 2.5]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more