گاز CNG چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گاز CNG چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گاز CNG چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گاز CNG چیست ؟ این سوالی است که شاید در ذهن افراد زیادی وجود داشته باشد و در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشند، در مقاله گذشته در مورد گاز مایع LPG و موارد مصرف آن صحبت کردیم حال در این مقاله می خواهیم در مورد گاز طبیعی متراکم (فشرده) یا همان گاز مایع CNG که مخفف Compressed Natural Gas می باشد به طور کامل توضیح دهیم .

گاز CNG چیست ؟

گاز CNG جایگزین مناسبی برای بنزین و حتی گازوئیل است. با توجه به این مسئله که گاز CNG آسیب کمتری نسبت به بنزین، گازوئیل و گاز مایع به محیط زیست وارد می کند کاربرد بیشتری دارد و همچنین در هنگام نشت ایمنی بیشتری دارد زیرا گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می شود .

گاز CNG با فشرده سازی گاز طبیعی به صورت خام ایجاد می شود به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می کند. گاز طبیعی عمدتاََ از متان تشکیل شده است و از چاه های نفتی و فراوری زباله ها (بیوگاز) تولید می شود .

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه در خانه، محل کار و یا کارخانجات خود با فشار پایین از آن استفاده می کنیم .

بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری به واسطه حجم زیاد مورد نیاز، به صرفه نیست. از طرفی به خاطر تراکم کم آن در صورت استفاده در خودرو، زمان های تجدید سوخت گیری فوق العاده کوتاه خواهد شد. بنابراین در صورتی که گاز طبیعی (NG) تا فشار حدود 3600 psi متراکم گردد ما CNG خواهیم داشت .

چگالی انرژی سی‌ان‌جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع‌شده و ۲۵ درصد گازوئیل است. یعنی سی‌ان‌جی در حجم مساوی یک‌چهارم گازوئیل انرژی تولید می‌کند .

گاز CNG در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا CNG سوز (OEM)ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود که دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد .

اولین جایگاه سوخت طبیعی ایران در سال 1374 افتتاح شد و همزمان با آن احداث مراکز عرضه ی CNG ، تولید خودروهای دوگانه سوز نیز افزایش پیدا کرد.

هم ‌زمان با احداث مراکز عرضه ی‌ CNG، تولید خودروهای دوگانه‌سوز نیز افزایش یافت و تا سال ۱۳۸۰، به ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه رسید تا ایران رتبه‌‌ی نخست جهان را در ساخت این نوع وسایل نقلیه کسب کند. براساس آمارها، تا سال ۲۰۱۹ ایران با ۴ میلیون خودرو دوگانه‌سوز، بعد از چین بزرگ‌ترین استفاده‌کننده‌ی CNG برای حمل‌و‌نقل عمومی است. بعد از کشورمان، پاکستان، آرژانتین، برزیل و ایتالیا قرار دارند .

در کشورهای توسعه‌یافته مثل آلمان و سنگاپور و ایتالیا، ایستگاه‌های متعددی برای عرضه‌ی CNG به خودروها وجود دارد؛ اما بیشترین استفاده‌کنندگان آن اتوبوس‌های درون‌شهری و کامیون‌های کوچک مخصوص حمل بار هستند. کشورهای آمریکای‌لاتین، مثل برزیل و آرژانتین، از CNG برای تاکسی‌ها استفاده می‌کنند.

گاز CNG چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای استفاده از گاز طبیعی

  • آلایندگی کمتر
  • عدد اکتان بالا (130)
  • افزایش راندمان 15 درصدی
  • فراوانی و قیمت مناسب

 

معایب استفاده از گازهای طبیعی

  • هزینه احداث ایستگاه های سوختگیری
  • وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری خودرو
  • کاهش پیمایش خودرو
  • نیاز به طراحی و تقویت بخش های متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)،سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی
لطفا رای بدهید!
[Total: 7 Average: 3.3]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more