مقررات ایمنی در تاسیسات گازی

مقررات ایمنی در تاسیسات گازی

مقررات ایمنی در تاسیسات گازی

کسانی که در تاسیسات های گازی فعالیت می کنند میدانند که رعایت مقررات ایمنی در تاسیسات گازی تا چه اندازه مورد اهمیت است و باید به آن توجه نمود. در مورداین مقررات در استاندارد 841 صحبت شده که ما در این مقاله میخواهیم به معرفی آنها بپردازیم با ما همراه باشید تا بیشتر در این رابطه توضیح دهیم.

قوانین و مقررات ایمنی در تاسیسات گازی

مقررات ایمنی در تاسیسات گازی شامل بخشهای مختلفی است که شامل لیست زیر میشود:

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات در محوطه تاسیسات ذخیره سازی و توزیع گاز مایع اکیدا ممنوع است. برای این منظور باید تابلوهای مناسب که ابعاد آن از 60*40 سانتیمتر کمتر نباشد، در نقاط مختلف تاسیسات در محلهایی که کاملا در معرض دید قرار داشته باشد. از قبیل درب ورودی تاسیسات، اطراف سکوی سیلندر پرکنی و در مجاورت مخازن ذخیره سازی نصب نمود. رنگ زمینه این تابلوها باید سفید بوده و روی آنها با حروف حداقل به قطر 1/5 سانتی متر به رنگ قرمز جمله ” استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است” نوشته شده باشد.

در صورت لزوم برای استعمال دخانیات باید محلی مناسب و محصور که از نزدیکترین محل خروج احتمالی گاز حداقل 25 متر فاصله داشته باشد در نظر گرفته شود.

ورود به تاسیسات

ورود اشخاص متفرقه به تاسیسات ذخیره سازی گاز مایع و سیلندر پرکنی باید با اجازه متصدی تاسیسات انجام پذیرد.

کلیه افراد باید هنگام ورود به تاسیسات فوق، اشیائی از قبیل فندک، کبریت و امثال آن را که تولید شعله یا حرارت می کند به نگهبان درب ورودی تحویل دهند.

راننده هر یک از وسایل نقلیه که وارد تاسیسات فوق می شود، باید دارای گواهینامه مجاز وسیله نقلیه مربوطه باشد.

راننده باید هنگام تخلیه با بارگیری، موتور وسیله نقلیه و همچنین وسایل برقی آن را خاموش کند.

در تمام مدت تخلیه و بارگیری وسیله نقلیه، راننده آن باید در کنار وسیله نقلیه خود باقی بماند. بدیهی است حضور نامبرده در کنار وسیله نقلیه ناقض مقررات مندرج در بند 9-13-6 نخواهد بود.

کارکنان تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی، باید به محض مشاهده هرگونه نقض یا نشت گاز در تاسیسات بلافاصله مراتب را به سرپرست یا مسئول تاسیسات اطلاع دهند.

وسیله ارتباط و اعلام خطر

تاسیسات ذخیره سازی گاز مایع سیلندر پرکنی باید مجهز به وسیله ارتباط فوری به مراکز امداد آتش نشانی باشند.

لازم است به تعداد کافی وسایل اعلام خطر دستی با در نظر گرفتن وسعت محیط در نقاط مختلف تاسیسات ذخیره سازی گاز مایع و سیلندر پرکنی نصب گردد.

صدای وسیله اعلام خطر بایستی به گونه ای باشد که برای کلیه کارکنان تاسیسات در محل قابل استتماع بوده و همچنین با صدای وسایل صوتی دیگر در محیط کاملا متفاوت باشد.

دکمه های مربوط به راه اندازی سیستم اعلام خطر در محوصه تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی، بایستی در اطاق نگهبان و همچنین در محوطه تاسیسات در نزدیکی نقاط حساس از قبیل سکوی سیلندر پرکنی، محل استقرار مخازن ذخیره سازی گاز مایع و ساختمان اداری به نحوی که به سهولت قابل رویت دسترسی باشد نصب گردد. از این سیستم به جز در مواقع ضروری و احضار افراد برای انجام تمرینهای مبارزه با حریق نباید استفاده گردد.

دکمه های مربوط به راه اندازی پمپهای آب آتش نشانی و توقف پمپها و کمپرسورهای گاز مایع باید همراه با دکمه های اعلام خطر (به جز در ساختمان اداری) طبق ضوابط مندرج در بند 4-5-19-5 نصب شود.

تعداد مراکز اعلام خطر بایستی با توجه به حجم عملیات تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی طراحی و نصب شود. ولی در هر صورت تعداد آنها نبایستی از 6 عدد کمتر باشد.

وسایل اعلام خطر بایستی علاوه بر برق منطقه ای به سیستم برق اضطراری تاسیسات نیز متصل گردد.

تمرینهای مبارزه با حریق

هر تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی گاز مایع بایستی دارای فردی مسئول برای نظارت و رعایت استاندارد و مقررات ایمنی باشد و به منظور حصول اطمینان از صحت کار سیستم، حداقل هر ماه یکبار با نظارت مسئول ایمنی تاسیسات، بایستی با راه اندازی سیستم به کارکنان تاسیسات تمرینات لازم داده شود.

علاوه بر افرادی که آموزش مقدماتی آتش نشانی را گذرانده اند، بایستی کلیه افراد شاغل در تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی با نحوه بکار گیری وسائل اطفائی موجود در محل کار خود آشنائی کامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع

مقررات ویژه

حمل اسلحه گرم در تاسیسات ذخیره سازی و سیلندر پرکنی به طور کلی ممنوع است.

درب ورودی و خروجی هر تاسیسات بایستی کاملا تحت نظارت نگهبانی باشد و کلیه لولاهای آنها به طرف خارج از تاسیسات باشد.

شماره تلفنهای آتش نشانی و امداد بایستی در راهروها و اتاقها به طوری که کاملا در معرض دید باشد، نصب گردد.

کارکنان جدید الاستخدام بایستی قبل از شروع به کار در تاسیسات سیلندر پرکنی و ذخیره سازی با انواع وسایل اطفا حریق و نحوه کاربرد آنها آشنا شوند.

تمرین عمومی برای آشنایی مبارزه با حریق های احتمالی بایستی هر سه ماه یکبار انجام شود.

کلیه وسایل و تجهیزات مربوط به سیستن آتش نشانی بایستی به رنگ قرمز رنگ آمیزی شود.

در اتاقهای دفتر تاسیسات گاز مایع و پیک نیکی بایستی یک اعلام کننده جداگانه نصب گردد.

 

لطفا رای بدهید!
[Total: 0 Average: 0]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more