مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع

مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع

مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع

جهت بازرسی فنی مخازن لازم است به مقرارت و قوانینی عمل کرد که در استاندارد 841 تحت عنوان مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع در مورد آن صحبت شده است و ما در این مقاله جهت آگاهی شما عزیزان سعی کرده ایم به طور کامل در مورد آن توضیح دهیم.

اولین بازرسی فنی قبل از شروع کار مخزن

تمام مشخصات و اندازه های مخزن (از قبیل طول، قطر و ضخامت جداره) باید اندازه گیری شود. این اندازه ها و مشخصات باید مطابق با محاسبات طراحی مخزن و طبق گواهی نامه و نقشه ساخت آن باشد.

بدنه و دو سر مخازن ثابت گاز مایع از لحاظ حداقل ضخامت و حداکثر فشار کار مجاز محاسبه شود.

حداکثر فشار کار مجاز مخزن نباید به هیچ وجه از فشار 17/5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (250PSIG) کمتر باشد.

هر مخزن باید تحت آزمایش فشار آب قرار گیرد (بدون ادوات کنترل مختلف و رهانه اطمینان) فشار آزمایش یک برابر و نیم فشار طراحی مخزن (حداکثر فشار کار مجاز) خواهد بود. وضع مخزن در زمانی که تحت فشار است باید از نظر نشت یا هرگونه تغییر شکل یا نقض دیگری مورد بازدید قرار گیرد و نباید به هیچ وجه افت فشاری در آن مشاهده گردد. زمان آزمایش باید حداقل 30 دقیقه باشد. در زمان آزمایش شیرهای تخلیه بارگیری و بخار مخزن باید بسته و نشت نکند و در صورت نشت هر یک از شیرها باید آن را تعمیر و یا تعویض نموده و پس از نصب مجدداََ مورد آزمایش قرار داد.

چکش کاری نقاط جوش در حالیکه مخزن تحت فشار آب می باشد باید به وسیله چکش مخصوص انجام گیرد. چکش مخصوص باید به گونه ای باشد که اولاََ جنس آن نرم تر از فولاد بدنه مخزن بوده تا ضربه چکش به روی مخزن اثر له شدگی برجای نگذارد ثانیاََ از جنس غیرفلزی باشد.

برای بازرسی مخزن و منضمات از لحاظ نشت نکردن باید مخزن را تحت فشار هوای حداقل 6 و حداکثر 7 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و حداقل به مدت 10 دقیقه قرار داد. تمام جوشکاریها و محلهای اتصال شیر فشار و رهانه اطمینان و غیره با آب و صابون از لحاظ نشت نکردن باید مورد بازرسی قرار گیرد.

تمام شیرها، رهانه های اطمینان، وسائل حفاظتی و تمام وسائل نصب شده روی مخزن باید مورد بازرسی قرار گرفته و اندازه ها و مشخصات آنها باید با مشخصات تعیین شده در مدارک فنی مخزن و این استاندارد مطابقت نماید.

رهانه اطمینان مخزن باید یکبار دیگر قبل از شروع بکار میزان شود فشار شروع به تخلیه رهانه نباید از 90 درصد فشار طراحی (حداکثر کار مجاز) مخزن کمتر و 110 درصد آن بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع

مقررات بازرسی فنی مخازن ثابت گاز مایع

هر مخزن ثابت گاز مایع نصب شده روی پایه از جمله مخازن مشترکین عمده و بالک باید 15 سال بعد از اولین تاریخ بهره برداری و سپس دو دوره 10 ساله و بعد از آن هر 5 سال یکبار تحت آزمایش کلی و بازرسی دوره ای شامل: بازرسی کامل چشمی، بازرسی داخلی (در صورت وجود دریچه آدم رو)، خارجی و ضخامت سنجی و همچنین طبق بندهای 5-3-1-2،5-3-1-3،5-3-1-4 و 5-3-1-5 قرار گیرد و کلیه شیرهای جلوگیری کننده از جریان اضافی از نظر کار کردن صحیح مورد آزمایش قرار گیرد. ضمناََ در صورت صلاحدید بازرس میتواند حسب تشخیص مدت بازرسی را کاهش دهد ولی در هر صورت فاصله مجاز بازرسی دوره ای طبق شرح فوق خواهد بود.

رهانه های اطمینان مخزن ثابت گاز مایع نصب شده روی پایه اقلا هر 7/5سال یکبار توسط آزمایشگاه تایید صلاحیت شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و یا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آزمایش و میزان شود.

در آزمایش دوره ای، مخزن باید از لحاظ عیوب احتمالی، جوشکاری، زنگ زدگی، برآمدگی و فرو رفتگی در اثر صدمات مکانیکی و نشت کردن و سایر عواملی که باعث معیوب بودن مخزن شود در حالی که مخزن تحت فشار آب و هوا می باشد مورد بازرسی فنی قرار گیرد و در صورت مشاهده یکی از عیوب فوق مخزن باید تا رفع نقص از سروی خارج شود.

چنانچه هر موقع یک مخزن ثابت گاز مایع نصب شده روی پایه به دلایلی مانند آتش سوری و نظایر آن صدمه ببیند بایستی از آن آزمایش دوره ای به عمل آید.

هرگونه تعمیر، جوشکاری یا تغییری روی مخزن مجاز نمیباشد مگر با کسب اجازه از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و رعایت شرایط کامل طراحی آن طبق استانداردهای مورد قبول و تحت نظارت بازرس مجاز که در پایان تعمیرات گواهینامه را صادر خواهد نمود. جوشکاریهای متفرقه که فقط بر روی قلابها یا ورقهای تقویتی که قبلا توسط سازنده نصب شده بدون رعایت موارد فوق مجاز است.

لطفا رای بدهید!
[Total: 5 Average: 4.4]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more