وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع

وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع

وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع

مسئولیتها و وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع شامل چه مواردی میشود؟

شرکت های مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که در زمینه توزیع گاز مایع LPG در حال فعالیت هستند و شرکت فرگاز بین الملل نیز یکی از این شرکت ها می باشد که با بیش از 60 سال سابقه در زمینه های زیر فعالیت می کند:

حال در این مقاله می خواهیم به معرفی مسئولیتها و وظایف شرکتهای توزیع گاز مایع بپردازیم که لازم است تمامی شرکت های فعالیت کننده در این زمینه با آن آشنا شوند و در دستور کار خود قرار دهند.

شرکتهای توزیع گاز مایع باید برای اجرای این مقررات و استانداردها دارای کادر فنی و مجرب و آشنا به خواص گاز مایع باشند، بطوریکه قادر به درک نکات فنی این استاندارد و مقررات بوده و به خوبی بتوانند آنها را به مرحله اجراء بگذارند.

پرکردن سیلندر متعلق به هر شرکت توزیع کننده فقط باید توسط همان شرکت انجام شود. پر کردن سیلندر متعلق به یک شرکت توزیع کننده توسط شرکتهای دیگر تنها با عقد قرار داد کتبی با شرکت توزیع کننده مالک سیلندر مجاز میباشد.

شرکتهای توزیع کننده گاز مایع بایستی قبل از هرگونه عقد قرارداد با متقاضیان مصرف عمده گاز مایع، از محل مصرف بازدید و بازرسی به عمل آورده و در صورتی که محل مناسبی برای نصب مخزن وجود داشته باشد، با صدور کارت اشتراک نسبت به عقد قرارداد و تامین گاز مایع آن مصرف کننده، اقدام بنمایند.

شرکتهای توزیع گاز مایع باید برای کلیه مشترکین خود کارت اشتراک صادر نمایند.

شرکتهای توزیع کننده باید سیلندر گاز مایع را به درب منازل حمل و حتی الامکان به سیستم گاز مایع متصل و به مشترک تحویل نموده و از تحویل سیلندر در کنار معابر و میادین خودداری نمایند.

غلطاندن و پرتاب کردن سیلندر گاز مایع اعم از پر و خالی روی زمین بطور کلی ممنوع است.

به لحاظ ایمنی بیشتر و پائین آوردن ضریب خطرات احتمالی، شرکتهای توزیع کننده باید توسط کارکنان متخصص خود از سیستم گاز مایع مشترکین بازدید به عمل آورده و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قسمتهائی از آن اقدام نمایند.

برای آشنائی بیشتر مشترکین، شرکتها موظفند به تعداد کافی کتابچه های راهنمای ایمنی و بروشورهای آموزشی تهیه و در اختیار مشترکین بگذارند.

پس از عقد قرارداد برای تامین گاز مایع مشترکین عمده صنعتی باید از تاسیسات گاز مایع مربوطه توسط نیروی آموزش دیده شرکت تامین کننده بازدید به عمل آید و چنانچه استاندارد و مقررات مصوبه رعایت شده باشد. تحویل گاز مایع از طرف شرکت تامین کننده بلامانع خواهد بود. در صورت وجود نواقص تا رفع کامل آن از تحویل گاز مایع باید خودداری شود.

یادآوری 1: ضمن تنظیم صورتجلسه بازدید کلیه نقشه های مطابق با وضعیت نهایی اجرا شده می باید ضمیمه صورتجلسه باشد.

با توجه به انجام بازدید ایمنی توسط نیروی آموزش دیده شرکت تامین کننده در هنگام شارژ اولیه به تاسیسات گاز مایع مشترک صنعتی، شرکت تامین کننده موظف است با حضور نیروی آموزش دیده خود ضمن ارائه استانداردهای مربوطه آموزش های لازم را نیز در رعایت کلیه موارد ایمنی به خصوص تخلیه گاز مایع از مخزن حمل به مخازن ذخیره به مسئول گاز مایع مشترک داده شود. پس از تخلیه اولین محموله گاز مایع، مسئولیت ایمنی تاسیسات گاز مایع مشترک صنعتی به عهده خود مشترک می باشد و شرکت تامین کننده موظف است سالی یکبار از تاسیسات گاز مشترک بازدید به عمل آورد. در صورت مشاهده عدم انطباق با استاندارد و مقررات مصوبه، کتبا مراتب را به مشترک اعلام و رونوشت آن را به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه مربوطه ارسال دارد.

شرکتهای توزیع کننده گاز مایع باید نظارت کامل بر اعمال مامور توزیع خود به منظور رعایت استاندردها و مقررات مصوبه داشته باشند.

نظر به اینکه سیلندرهای گاز مایع متعلق به شرکتهای توزیع کننده بوده و به طور ودیعه در اختیار مشترکین قرار داده می شود، بنابراین هر یک از اجزا سیلندر که در اثر مرور زمان و یا عواملی مشابه آن فرسوده و یا معیوب شود و یا سیلندری نیاز به رنگ آمیزی داشته باشد، بایستی نسبت به تعویض اجزاء و سیلندر و یا رنگ آمیزی آن توسط شرکت صاحب سیلندر، اقدام شود.

متصدیان توزیع گاز مایع شرکتهای اصلی توزیع کننده گاز مایع طرف قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می توانند برحسب ضرورت و یا هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور توزیع گاز مایع از طریق ایجاد نمایندگی و عقد قرارداد با متصدیان توزیع اقدام نمایند، بدین نحو که از طرف شرکتهای توزیع کننده گاز مایع برای توزیع سیلندر به نماینده تفویض اختیار می گردد و متصدیان توزیع به نمایندگی از طرف شرکت اصلی توزیع کننده باید بر اعمال متصدی در امر توزیع گاز مایع نظارت داشته و در صورتی که متصدی توزیع در انجام وظایف محوله کوتاهی نماید. قرارداد تصدی توزیع را لغو نموده و تا تعیین نماینده جدید راساََ در امر تامین گاز مایع مشترکین اقدام نمایند، به طوریکه هیچگونه وقفه ای به وجود نیاید.

در صورتی که متصدی توزیع دارای شرایط امکانات زیر باشد، عقد قرارداد تصدی توزیع و تفویض اختیار از طرف شرکت کننده گاز مایع، بلامانع می باشد. شرایط احراز تصدی توزیع به شرح زیر می باشد:

متصدی بایستی نسبت به گاز مایع و مسائل ایمنی مربوط به نحوه توزیع سیلندرهای گاز مایع آشنا باشد.

بین شرکتهای توزیع کننده گاز مایع و متصدی توزیع، قرارداد مدت دار منعقد گردد و در صورت انقضای مدت نسبت به تمدید قرارداد قبل از موعد مقرر اقدام شود.

متصدی توزیع در صورتی که بیش از 2500 مشترک داشته باشد، باید فقط در امر توزیع گاز مایع یک شرکت توزیع کننده اصلی، فعالیت داشته باشد.

متصدی توزیع ملزم به داشتن انبار توزیع شهری طبق مشخصات 4-5-2 (بسته به نوع انبار) این استاندارد، می باشد.

متصدی توزیع، بایستی به منظور تامین به موقع گاز مایع مشترکین خود دارای دفتر نمایندگی سیستم کاردکس باشد و برای هر مشترک یک کارت اشتراک صادر نماید. انجام این نکات برای کمتر از 2500 مشترک اختیاری و برای 2500 مشترک و یا بیشتر الزامی است.

متصدی توزیع بایستی با توجه به حجم عملیات، سیلندرهای گاز مایع را به وسیله وانت و یا کامیونت توزیع، در اختیار مشترکین قرار دهد.

متصدی توزیع حق واگذاری تعهدات موضوع قرارداد با شرکت توزیع کننده گاز مایع را به فرد ثالثی ندارد.

به منظور ایجاد تسهیلات و تماس گرفتن مشترکین با متصدیان توزیع در مراکزی که امکان تامین انشعاب تلفن می باشد، بایستی متصدی نسبت به تامین آن اقدام نماید.

هر نماینده با توجه به ظرفیت انبار و میزان فعالیت در امر توزیع باید به مقدار معین شده در جداول شماره 3 و 4 بسته به نوع انبار خاموش کننده وسایل اطفا حریق مورد نیاز مجهز باشد.

در هر صورت در محل نگهداری سیلندرهای گاز مایع حداقل 2 دستگاه خاموش کننده 12 کیلویی پودری وجود داشته باشد.

 

 

 

لطفا رای بدهید!
[Total: 1 Average: 5]

Related Posts

خرید LPG

خرید LPG

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز است که این مسئله…Read more